Organismes

Portals

Navegación: Unión Europea

Actualitat

Ves enrere El Consell analitza l'Informe d'avaluació de la Inspecció General de Serveis

El Consell analitza l'Informe d'avaluació de la Inspecció General de Serveis

El Consell analitza l'Informe d'avaluació de la Inspecció General de Serveis

El Ple del Consell ha analitzat l'Informe d'avaluació de la Inspecció General de Serveis (IGS).

Aquest document, tal com estableix la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, es remetrà a les Corts i a l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana.

L'Informe avalua el grau d'execució del Pla de la Inspecció General de Serveis 2018/2019, que establia dotze objectius generals, que són els següents:

1. Dotar la IGS d'una norma amb rang de llei que n'aclarisca i reforce el paper com a màxim òrgan de control intern de la Generalitat al mateix temps que consolide i complete l'estructura i dotació d'aquest.

Aquest objectiu es va complir amb l'aprovació de la Llei 22/2018 d'inspecció general de serveis i del sistema d'alertes per a la prevenció de males pràctiques en l'Administració i el sector públic instrumental d'aquesta. A més, quasi s'ha quadruplicat la dotació de recursos personals de la IGS per a dur a terme la seua tasca.

2. El desenvolupament del sistema d'alertes (SALER), que permet emmagatzemar bases de dades sobre el control d'accés d'usuaris als sistemes informàtics del sector públic, en especial en tres àrees de risc de males pràctiques com són la contractació, les subvencions i la caixa fixa.

A més, s'han gestionat les incorporacions de la Base de dades de titularitats reals i la Base de dades de persones amb responsabilitat pública, que ha facilitat el Consell General del Notariat, amb el qual es va signar el corresponent conveni de col·laboració per a aquesta finalitat.

3. La posada en marxa d'un sistema integrat de gestió i informació propi que ordene i agilitze tots els processos que desenvolupe la IGS.

En aquest sentit s'han elaborat els corresponents manuals per a atendre les denúncies generals, les denúncies per assetjament i les actuacions extraordinàries d'inspecció. Per a fer-ho es comptarà amb una aplicació informàtica anomenada GEISER, que ha elaborat la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), que estarà plenament operativa en 2020.

4. Dur a terme accions específiques en diversos àmbits de gestió per a fer un control efectiu en les actuacions administratives.

D'aquesta manera s'han desenvolupat 18 actuacions de control i inspecció, 6 d'aquestes eren de caràcter ordinari i les 12 restants de caràcter extraordinari:
a. en les de caràcter ordinari s'han fiscalitzat subvencions en concurrència competitiva, contractacions del sector públic instrumental, anàlisi de riscos en els processos de selecció de personal, anàlisi de riscos en els procediments de concessió d'autoritzacions de compatibilitat per a l'exercici d'activitats privades d'empleats públics i avaluació del grau d'implantació de les auditories internes de les entitats del sector públic instrumental;
b. respecte a les inspeccions extraordinàries, s'han dut a terme 12 inspeccions que afecten els departaments d'Agricultura, Justícia, Sanitat, Economia, Presidència i entitats del sector públic instrumental.

5. Fer un seguiment efectiu del grau de compliment de les 176 recomanacions de millora que ha formulat la IGS, derivades de les actuacions d'inspecció.

6. Prestar una atenció efectiva i àgil a les denúncies, queixes i reclamacions que es presenten davant de la IGS. De fet, durant els dos anys de vigència del Pla (2018 i 2019) s'han presentat un total de 122 denúncies, 25 de les quals eren per presumpte assetjament laboral, i es van atendre un total de 138 queixes de segona instància per incompliments del deure de resposta davant de diferents òrgans de l'Administració.

7. Promoure l'excel·lència en la gestió i la millora de la qualitat dels serveis públics a través dels mètodes d'autoavaluació. En aquest sentit, s'han fet un total de 10 autoavaluacions de qualitat i s'han revisat un total de 44 cartes de serveis.

8. Contribuir al bon govern de la Generalitat mitjançant la realització d'anàlisis organitzatives com la que es va dur a terme, a petició de la conselleria competent, d'un centre de recepció de menors, de la qual van derivar una sèrie de recomanacions de millora que van ser ateses.

9. Potenciar la col·laboració entre els òrgans de control interns i externs de la Generalitat i d'altres administracions que s'han dut a terme en la Comissió de Simplificació i Millora de la Qualitat, així com el desenvolupament d'accions formatives, com ara la I Trobada de les Inspeccions Generals de Serveis de les Administracions Públiques espanyoles que va tindre lloc en 2018.

10. Exercir una coordinació efectiva de tots els òrgans d'inspecció de la Generalitat per a evitar duplicitats, en especial amb els inspectors dels àmbits de Sanitat, Educació i Serveis Socials.

11. Reforçar i potenciar la formació del personal adscrit a la IGS mitjançant cursos formatius especialitzats.

12. Difondre la tasca que du a terme la IGS a través del portal GVA Oberta, en el qual es podrà consultar l'Informe d'avaluació.