Organismes

Portals

Unión Europea

Actualitat

Ves enrere Les millores de NEFIS permeten a la Generalitat estalviar l’equivalent a 7.600 jornades de treball i més de 450.000 euros en l’ús de paper

Les millores de NEFIS permeten a la Generalitat estalviar l’equivalent a 7.600 jornades de treball i més de 450.000 euros en l’ús de paper

Les millores de NEFIS permeten a la Generalitat estalviar l’equivalent a 7.600 jornades de treball i més de 450.000 euros en l’ús de paper

Les millores de NEFIS permeten a la Generalitat estalviar l’equivalent a 7.600 jornades de treball i més de 450.000 euros en l’ús de paper
  • La consellera d’Hisenda subratlla que es tracta del projecte “més ambiciós de transformació digital de l’àrea econòmica i financera que ha abordat l’Administració autonòmica en la seua història”
  • El nou sistema de gestió economicofinancera va processar en 2024 un milió i mig de factures electròniques, la qual cosa suposa un increment del 60 % respecte a l’exercici anterior
  • NEFIS permet a la ciutadania beneficiar-se de tràmits més àgils que faciliten que els pagaments d’ajudes i subvencions es puguen resoldre amb més rapidesa

 

La consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, ha destacat este dimarts que la implantació de NEFIS, el nou sistema de gestió economicofinancera de la Generalitat, ha introduït millores que han permés estalviar a l’Administració la quantitat equivalent a 7.600 jornades de treball i més de 450.000 euros en l’ús de paper.

En 2024 es van remetre automàticament més de 550.000 documents per a la seua autorització de manera electrònica, la qual cosa ha suposat un estalvi mínim estimat de 20 minuts per document respecte a la tramitació en paper; és a dir, més de 7.600 jornades de treball.

Les dades que llança el balanç del primer any comptable complet des de la implantació d’este nou sistema han sigut analitzades este dimecres durant una visita de la consellera d’Hisenda a la Direcció General de TIC (DGTIC) en la qual han participat el responsable d’este departament, Javier Balfagón, la directora general de Pressupostos, Amparo Haro, i la interventora general, Amparo Adam.

Entre els principals avanços que ha suposat el canvi a la nova plataforma destaca la tramitació d’1.500.000 factures electròniques en 2024, la qual cosa suposa un increment de més del 60 % respecte de l’exercici 2023, en el qual es van gestionar més de 900.000 factures. A més, la tramitació de dietes i gratificacions ha crescut un 230 % i la gestió de pagaments per caixa fixa un 209 %.

Automatització de processos

D’altra banda, gràcies a l’ús de la firma electrònica integrada (FIRE), s’ha produït una àmplia automatització de processos que ha permés generar en un any més de 150.000 informes per part de les intervencions. Estes xifres contrasten amb les de l’antic sistema de firma manual i han permés un estalvi superior a 250.000 euros, gràcies a la reducció de l’ús de paper, impressores, emmagatzematge i transport de documents.

A més, gràcies a la gestió electrònica dels expedients, les interaccions amb registres intradepartamentals han descendit un 58 %, amb 41.000 anotacions menys, la qual cosa representa un estalvi estimat de més de 200.000 euros.

Merino ha qualificat la posada en marxa de NEFIS com “un pas decisiu cap a la modernització i eficiència administrativa”, i ha ressaltat que es tracta del projecte “més ambiciós de transformació digital de l’àrea econòmica i financera que ha abordat la Generalitat en tota la seua història”.

En concret, NEFIS ha substituït tot un ecosistema de ferramentes TIC, obsoletes i no integrades, amb més de 30 anys d’antiguitat. Este conjunt es caracteritzava per les seues duplicitats, l’ús d’expedients en paper i una elevada càrrega administrativa.

Una posada en marxa necessària

Merino ha recordat que l’actual Consell va fer el pas d’implementar NEFIS en l’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de 2024, diversos anys després que el sistema fora adquirit per la Generalitat sense que l’anterior govern arribara a posar-lo mai en marxa.

“A pesar que la transició a la nova plataforma era un repte no exempt de riscos, era l’única manera de donar una resposta definitiva a la urgent necessitat que teníem de simplificar processos, integrar recursos i garantir una gestió més àgil i precisa basada en la filosofia de la dada única”, ha explicat la consellera.

NEFIS es troba plenament operatiu des de gener de 2024 en la gestió i execució del pressupost de gastos i ingressos. El sistema comprén des de la gestió de factures, comptabilitat financera, models fiscals i tresoreria, fins a la gestió comptable de contractes, subvencions i nòmines, entre altres processos.

Primer exercici comptable íntegre

La titular de les finances valencianes ha destacat que, amb l’elaboració dels informes de liquidació del pressupost i el compte general, “s’ha completat amb èxit el primer exercici comptable íntegre en NEFIS, en el qual ha sigut decisiu l’interés i esforç de tot el personal funcionari involucrat en la gestió econòmica de la Generalitat, per a avançar en la implantació, evolució i millora d’un sistema de gestió complex”.

Durant este temps, a més, s’han requerit algunes adaptacions a causa de situacions imprevistes com la dana o la pròrroga pressupostària, que han condicionat la configuració del sistema. La plataforma és dinàmica i està en permanent actualització i permet ajustar requisits i funcionalitats per a garantir la seua total adequació a les necessitats reals de gestió economicofinancera.

Segons Merino, “NEFIS suposa un nou impuls al procés de modernització i digitalització de la Generalitat, permetent una gestió més eficaç, integrada i adaptada a un entorn econòmic i social en constant canvi. No solament representa un avanç tecnològic, sinó un compromís ferm amb una administració més pròxima, eficient i transparent per a totes les persones”.

Impacte

La implantació del nou sistema de gestió es va dur a terme en el marc del Pla estratègic de transformació digital de l’Administració de la Generalitat (GEN Digital 2025) i suposa una de les pedres angulars del Pla Simplifica 2024-2026.

La responsable d’Hisenda ha destacat que la transformació digital de l’àrea economicofinancera “representa un pas més en el camí cap a una administració innovadora, que optimitza recursos per a destinar-los al benestar i el progrés de la Comunitat Valenciana. Els resultats comencen a ser visibles i la ciutadania ja pot experimentar l’impacte positiu en l’eficiència dels processos administratius, amb servicis públics més ràpids, accessibles i fiables, que responen a les seues necessitats reals i milloren la seua qualitat de vida”.

El sistema permet optimitzar tasques, reduir significativament els temps de tramitació d’expedients i accedir de manera immediata a la informació, la qual cosa agilitza la presa de decisions i millora la capacitat de resposta de l’Administració.

La consellera ha explicat que NEFIS reforça “la transparència i traçabilitat en la gestió dels fons públics, facilita el seguiment del gasto i millora la rendició de comptes. A més, estes millores qualitatives contribuïxen a enfortir la confiança de la ciutadania en la gestió pública”, i ha assegurat que tot això es traduïx “en beneficis quantificables, com l’estalvi de temps i recursos, la reducció de costos operatius i l’increment de la productivitat del personal públic”.

Agilitat en ajudes i subvencions

Segons la responsable d’Hisenda, “la ciutadania pot percebre estos avanços també, ja que ara els tràmits són més àgils i els pagaments d’ajudes i subvencions, per exemple, es gestionen amb més rapidesa, reforçant l’eficàcia i la proximitat de l’Administració”. 

En el cas de les ajudes a persones afectades per situacions d’emergència, com l’incendi de Campanar o la dana, això s’ha traduït en una reducció de terminis ostensible per als beneficiaris.

Merino ha destacat que les ajudes per a vehicles, per exemple, “van implicar la gestió de més de 87.000 expedients i, en només 15 dies, s’havia concedit i pagat prop del 50 % d’estes. El mateix va ocórrer amb les ajudes a la reposició de béns de primera necessitat que en el 55 % dels casos es van resoldre i van pagar en el transcurs d’un sol mes”.

Finalment, les empreses també han pogut comprovar esta agilitat administrativa amb les ajudes urgents destinades a les entitats afectades pel temporal: s’han gestionat més de 7.000 expedients i en menys de dos mesos ja s’havia pagat a les empreses el 98 % de les ajudes.

Tecnologia avançada i visió estratègica

Per la seua part, el director general de la DGTIC, Javier Balfagón, ha explicat que NEFIS “està basat en una tecnologia que permet una visió unificada i en temps real de la situació economicofinancera, millorant la traçabilitat i facilitant la presa de decisions. A més, la plataforma incorpora ferramentes d’analítica avançada, intel·ligència artificial i automatització de processos”.

La Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC) pretén fomentar l’ús d’esta mena de tecnologies i ferramentes de descobriment de processos per a reforçar el compromís de la Generalitat amb la millora contínua i l’eficiència en la gestió pública.

Segons Balfagón, “amb NEFIS, la Generalitat es vol posicionar com a referent en la transformació digital del sector públic, apostant per una administració més moderna, transparent i eficient al servici de la ciutadania”.