Arcadi España: “La Xarxa Comdes ha sigut clau per a garantir les comunicacions en les tasques d'emergència i seguretat durant els incendis” - Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
Ves enrere Arcadi España: “La Xarxa Comdes ha sigut clau per a garantir les comunicacions en les tasques d'emergència i seguretat durant els incendis”
Arcadi España: “La Xarxa Comdes ha sigut clau per a garantir les comunicacions en les tasques d'emergència i seguretat durant els incendis”
Arcadi España: “La Xarxa Comdes ha sigut clau per a garantir les comunicacions en les tasques d'emergència i seguretat durant els incendis”

- La Xarxa de Comunicacions Mòbils d'Emergències i Seguretat ha oferit un servei continuat i de qualitat en moments crítics com els incendis de Venta del Moro, la Vall d'Ebo i Bejís
- La cessió de terminals per a esdeveniments estiuencs s'ha incrementat als 350, cosa que quadruplica els valors previs a la pandèmia
El conseller d'Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, ha destacat que la Xarxa Comdes “ha sigut clau aquest estiu per a garantir les comunicacions en les tasques d'emergència i seguretat durant els incendis”.
Arcadi España ha explicat que els treballs de la DGTIC per a reforçar la xarxa durant l'estiu passat “han permés millorar la dinàmica de treball i assegurar les comunicacions dels cossos de seguretat i emergències en moments tan crítics com els viscuts durant els incendis de Venta del Moro, la Vall d'Ebo i Bejís”.
El responsable d'Hisenda ha recordat que la Xarxa Comdes “constitueix una eina de gran valor per a oferir un servei de qualitat a tots els operatius implicats en una emergència i en les tasques de prevenció durant la celebració d'esdeveniments de gran afluència”.
En concret, la Xarxa de Comunicacions Mòbils Digitals d'Emergències i Seguretat (Comdes) és la infraestructura de telecomunicacions que ofereix la Generalitat a totes les organitzacions i les flotes que presten serveis de prevenció, rescat, emergències i seguretat a la Comunitat Valenciana.
Així, Arcadi España ha explicat que s'ha treballat “per a assegurar les comunicacions de les flotes, tant en el seu treball diari com en aquesta classe de situacions de més criticitat, perquè estan carregades de risc per a les persones i el medi ambient i requereixen més atenció i recursos”.
Així mateix, el conseller d'Hisenda ha recordat que “durant l'estiu passat, el pitjor de la dècada en superfície cremada, la Xarxa Comdes ha permés disposar en tot moment de les dades necessàries per a poder prendre decisions crítiques de manera ràpida sobre els operatius en el terreny”.
Cobertura i monitoratge
La Xarxa Comdes és gestionada per la Conselleria d'Hisenda, a través de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), que s'ocupa de l'operativa de la xarxa, de forma centralitzada i 24 hores al dia, a través de l'Oficina Comdes. En aquest centre de control, personal qualificat utilitza els sistemes de monitoratge de la xarxa per a atendre, en tot moment, les necessitats de les diverses flotes d'emergències i seguretat.
La Xarxa Comdes s'articula entorn de 193 estacions base repartides per la Comunitat Valenciana, que proporcionen una cobertura territorial de comunicacions digitals d'un 98 % per als terminals de tipus mòbil, embarcats en vehicles, i d'un 90 % per als de tipus portàtil, que són els terminals que porten els operatius.
Segons el director general de TIC, José Manuel García Duarte, “la DGTIC té una política de millora constant de la cobertura territorial, mitjançant la instal·lació de noves estacions base. Així, aquest últim any hem completat la cobertura de diverses zones rurals, com el Parc Natural de la Serra Gelada, les zones de la Vallesa i de l'aeròdrom forestal a Siete Aguas, les àrees forestals i les zones de la central hidroelèctrica i de l'embassament de Cortes de Pallás, i la zona sud del Parc Natural de la Serra del Montgó”.
García Duarte hi ha afegit que “aquest estiu hem incorporat una nova eina de gestió i monitoratge de la xarxa, Viewcor, per a obtindre dades i gràfiques en temps real de les capacitats d'ús de les estacions, la qual cosa és molt útil per a focalitzar els nostres esforços en les que s'estan utilitzant en una zona durant episodis d'emergència crítica i prendre decisions àgilment, en matèria de comunicacions, sobre els operatius en camp”.
Suport als municipis
La Xarxa Comdes està a la disposició de totes les administracions de la Comunitat Valenciana i constitueix el sistema de comunicacions normalitzat per als serveis que intervenen en una emergència o catàstrofe. Actualment, la xarxa compta amb prop de 15.000 persones usuàries de flotes pertanyents a organismes d'àmbit autonòmic i municipal, com els consorcis municipals de bombers, policies locals i protecció civil de 237 ajuntaments. Les últimes flotes que s'han incorporat a la xarxa són les que pertanyen a les policies locals dels municipis de Xilxes, Santa Pola, Onil, Rafal i Albaida.
A més, segons el director general de TIC, “cal destacar que la Xarxa Comdes és una eina fonamental per a millorar la seguretat durant els esdeveniments culturals i festius de la Comunitat, ja que facilita la coordinació de les diverses flotes municipals de policia i protecció civil, per la qual cosa incentivem el seu ús mitjançant una política de cessió de terminals de reforç per a festes patronals, carreres populars o festivals musicals”.
Finalment, el director de TIC ha apuntat que les cessions s'han quadruplicat respecte als valors previs a la pandèmia. Així, durant el període estival, en 2022 s'han cedit 350 terminals, mitjançant 28 acords de cessió temporal, a flotes pertanyents a 24 municipis de les tres províncies, tant de Castelló (Borriana), com d'Alacant (Rojales, Benijófar, Gata de Gorgos, Dolores, Beniarbeig, Miramar i Santa Pola) i València (Turís, l'Olleria, Benetússer, Godella, Benimuslem, Llocnou de Sant Jeroni, Albaida, Pedralba, Cullera, Piles, Requena, la Font d’en Carrós, Almàssera, Puçol, Buñol i Rafelbunyol).
La DGTIC organitza la jornada ‘Les TIC dirigides per dones’ per a commemorar el Dia Internacional de la Dona
Un debat sobre el paper de la dona en l'entorn tecnològic de la Generalitat
Justícia obri dos oficines PROP a Benetússer i Algemesí per a facilitar als ciutadans la sol·licitud d’ajudes de la DANA i la targeta de transport

També oferixen servicis addicionals com l’emissió de certificats de firma electrònica de la Generalitat i el registre de la Cl@ve de l’Estat
Mazón: “Complim el compromís de posar en marxa el Canal Empresa, la finestreta única virtual per a una administració àgil i eficient”

Este canal simplifica i agilitza els tràmits burocràtics, permetent un accés més clar i directe a l’Administració, amb una atenció personalitzada gràcies a la incorporació d’intel·ligència artificial